söndag 13 maj 2012

Bullbak och matbrödsbak!

Hej på er!

Har ni haft en bra helg?
Min helg har varit väldigt lugn, varit så tyst och tomt här hemma min man och barn åkte ner till Stockholm i fredags. Jag kunde dox inte följa med måste ju vara i butiken, men det var rätt så skönt att vara solo kvist en helg bara vara och inte behöva tänka på att barnen ska ha mat osv.

Så idag på min lediga dag tog jag sovmorgon vakna vid 07.00 men somna om och vaknade inte förräns 09.30 hjälp tänkte jag hela dagen har ju gått och jag som ska göra så mycket.
Men insåg sedan att det var rätt så skönt att ta det lugnt och äta frukost i lugn och ro och samtidigt läsa min bok.

Men efter en kort promenad med hunden som dels är lite halvt handikappad nu hon har en tratt på huvudet
för att hon har fått fukt eksem eller hot spot som veterinären kallar det.

Min 4bente parabol!

Så hon är rakad från baksidan på örat och ner på halsen och hon får även inte klia heller. Min stackars lilla Lovis.

Som sagt efter prom så satte jag igång att baka skulle baka matbröd och bullar hade jag tänkt mig idag.
Men det är lite förberedelse innan jag kan sätta igång, först ska jag rosta hasselnötterna och lägga dom torkade aprikoserna i blöt, sedan ska nötter hackas och aprikoserna delas.

Här arbetas degen för fullt! Har nötter och torkade aprikoser i blir så gott så.

När jag hade gjort klart degen så ska den jäsa i bunken i 1½ timme och då tog jag och Lovis en promenad ner på ica på Mora för att handla lite små saker.

Jäsa jäsa i 1½ timme.

Sedan var det bara att baka ut degen till två stora bollar och lägga dom på plåten och där ska dom jäsa i 2 timmar till.
Nu är dom redo för 2 timmars jäsning på plåt.


Äntligen klara ,stora och fina blev dom efter 2 timmar nu dax för ugnen.

Men medans bröden jäste på plåt så gjorde jag en omgång till matbröd, ja jag vet jag är tokig men lika bra att göra mera när jag ändå håller på.

Men när det var klart i ugnen så måste man ju bara ta sig ett smak prov när det fortfarande är varmt brödet.

Saftigt och fint var brödet, här ska det prov smakas...

Så himla gott när brödet är varmt och smöret smälter sluurp.

Lite skinka och en god ost till brödet, och då måste jag bara ha min egen gjorda Lingondricka till det, hur gott som helst var det.

Ja baket var inte slut där utan nu fortsätter jag med nästa projekt Kanelbullar ala Marie.

Dax att kavla ut degen efter sin jäsning i bunken!

Kavla kavla hela dagen, är dubbelsats som jag har gjort.

Lång rulle blir det, nästan så att bänken inte räcker till.

Jäsa jäsa, blir fina mumsiga bullar.

Tur man har varmlufts ugn så att man kan ha flera plåtar inne samtidigt, annars skulle man aldrig bli klar.

Stora och fina och inte brända! Nu ska det provsmakas.

Mumma en varm kanelbulle och ett glas mjölk, behöver jag säga något mera.
Har bakat sedan klockan var 12.30 till klockan 20.00 blev några timmar men det finns matbröd nu så man slipper köpa och även bullar.

Nu har jag bakat klart för ett tag framöver, detta var väl inte något från butiken direkt men ville dela med lite av min dag här hemma.

Nu sitter jag och väntar på att mina barn och man ska komma hem borde komma om ca 1 ½ timme så det blir sent antar att Loke och Vidar sover då så man får väl bara pussa lite försiktigt på dom.
Är verkligen tomt hemma när dom inte är här då märker man hur mycket ljud dom gör även när dom sover, saknar dom fruktansvärt men snart så är dom här.

I morgon ska jag och Sofia fixa lite i butiken under dagen och även efter stängning så ni som kommer imorgon får stå ut med om det är lite rörigt då.

Ha en mys kväll nu!
Nu ska jag sätta mig framför tv faktiskt och se om det är någon bra film som har börjat.

Plingeling
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar